BHP w mikroprzedsiębiorstwie – kto i w jaki sposób może prowadzić szkolenie

BHP w mikroprzedsiębiorstwie – kto i w jaki sposób może prowadzić szkolenie

Żaden zakład pracy nie jest wolny od zagrożeń, nawet ten najmniejszy, świadczący usługi wyłącznie zza biurka. Czasochłonne i kosztowne rozwiązania w zakresie zarządzania BHP nie są czymś, czego firmy chętnie się podejmują.

Kiedy obowiązek szkolenia BHP?

Wraz z pojawieniem się w firmie pracowników, pracodawca jest zmuszony przemyśleć kwestię, którą najczęściej zajmują się służby kadrowe. Mowa oczywiście o BHP czyli bezpieczeństwie i higienie pracy. Lekceważenie tych obowiązków jest niedopuszczalne przez polskie prawo pracy, które wyraźnie precyzuje powinności pracodawcy. Obostrzenia te mają takie samo zastosowanie w większych jak i mniejszych firmach, w których skala zagrożeń może wydawać się minimalna.

Zwolnione z przeprowadzania szkoleń BHP są firmy jednoosobowe, nawet jeśli właściciele korzystają z pomocy współmałżonka. Dzieje się tak dlatego, że małżonkowie nie są zobowiązani do współpracy w postaci formalnego stosunku pracy.

Wbrew pozorom, spoczywające na mikrofirmie obowiązki zaczerpnięte z prawa pracy są mniej kategoryczne w kwestiach chociażby tworzenia regulaminu pracy. W kontekście ciążącego na pracodawcy obowiązku, warto zawczasu poznać stawiane przez prawo zalecenia w kwestii organizacji i cykliczności szkoleń.

Obowiązki mikroprzedsiębiorcy

Prawo pracy jest domeną kancelarii prawnych, jednak każdy pracodawca musi znać swoje obowiązki jako właściciel firmy. Przez wzgląd na bezpieczeństwo zatrudnionych regulacje prawne wymagają przystosowania miejsc pracy i całego zakładu. Aby nie być zmuszonym do poszukiwania pomocy prawnej, należy zmierzyć się z obowiązkami ciążącymi na pracodawcy.

Do najważniejszych będą należeć:
– skierowanie na badania wstępne, a później okresowe i kontrolne,
– przeprowadzanie szkoleń z BHP z zachowaniem ich częstotliwości określonej przepisami prawa pracy,
– doposażenie stanowiska (zwłaszcza na potrzeby niepełnosprawnych), a także udostępnienie do użytku pracowników ustępów, umywalek i szatni, odzieży i obuwia ochronnego, posiłków i napojów,
– zatrudnienie specjalisty z kancelarii świadczącej usługi BHP, ewentualnie wyznaczenie pracownika, która zajmie się dokumentacją i szkoleniami z zakresu BHP,
– zapewnienie nieograniczonego i łatwego dostępu do apteczki pierwszej pomocy.

Jaka częstotliwość i sposób szkoleń BHP?

Harmonogram szkoleń przewiduje odbywanie się ich z kilkuletnią regularnością. I tak pracownicy inżynieryjno-techniczni (włączając kierowników) i służby BHP są szkolone przynajmniej raz na 5 lat, a pracownicy administracyjno-biurowi co 6 lat. Częściej, bo co 3 lata prawo pracy nakazuje szkolenia na stanowiskach roboczych. Natomiast coroczne szkolenia BHP obowiązują pracowników, których praca jest szczególnie niebezpieczna.

Instruktaż ogólny zapoznaje z przepisami BHP, regulaminem pracy i udzielaniem pierwszej pomocy. Tymczasem instruktaż stanowiskowy prezentuje zagrożenia na tym stanowisku. Dopuszczenie pracownika następuje po pozytywnym przejściu sprawdzianu z przygotowania do wykonywanych obowiązków zawodowych.

Kto z uprawnieniami?

W zrozumieniu funkcjonowania przepisów warto zasięgnąć wiedzy u instruktora bhp. Może nim być wyspecjalizowana kancelaria prowadząca usługi szkoleniowe, pracownik lub sam pracodawca. Jeden warunek jest bezwzględny – służba bhp wymaga kwalifikacji.
Jeśli mikroprzedsiębiorca zdecyduje się na scedowanie obowiązków w zakresie przeszkolenia bhp zewnętrznemu specjaliście, nadal powinien nadzorować prawidłowy przebieg szkoleń. Każde zaniedbanie będzie odbijało się na pracodawcy, ponieważ to on ostatecznie odpowiada za stan bhp w prowadzonym przez siebie zakładzie pracy. Prawnik specjalizujący się w prawie pracy może tu bez problemu powołać się na obowiązujący art. 207 § 1 K. p.

O ile wymóg tworzenia służby bhp jest pilnie przestrzegany w dużych przedsiębiorstwach, tak u mikroprzedsiębiorców zatrudniających poniżej limitu 100 pracowników, obowiązek ten nie występuje. Prawo pozwala na wynajęcie firmy zewnętrznej, dlatego nadzorem nad szkoleniami BHP może zająć się firma outsourcingowa. Ponadto pracodawca ma możliwość samodzielnie prowadzić sprawy bhp, jeśli zatrudnienie w zakładzie pracy nie sięga powyżej 10 pracowników lub też 20 pracowników, ale z zastrzeżeniem grup działalności o niskim ryzyku zagrożenia wypadkiem lub wystąpieniem chorób zawodowych. Rzecz jasna, pracodawca musi posiąść np. tytuł zawodowy technika BHP lub ukończyć szkolenie.

Kontrolą faktycznego przestrzegania zasad BHP zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy. Uprawnienia kontrolne posiadają również Państwowa Inspekcja Sanitarna, a także Urząd Dozoru Technicznego i Urząd Nadzoru Budowlanego.

Odpowiedzialność za stan BHP zawsze będzie spoczywać na właścicielu przedsiębiorstwa, dlatego warto skorzystać z pomocy, jaką oferuje kancelaria lub biuro zatrudniające specjalistów w dziedzinie BHP.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij