Co powinno się znaleźć w umowie IT Lista klauzul ogólnych

Co powinno się znaleźć w umowie IT? Lista klauzul ogólnych

Podczas podpisywania kontraktu o usługi IT, konieczne jest dokładne określenie warunków projektu. I choć każdorazowo będzie to wyglądać inaczej, w zależności od specyfiki pracy, można określić klauzule ogólne, które powinny się znaleźć w każdej umowie. Przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.

Umowy IT – jak konstruować?

Umowy IT określają zakres i rodzaj współpracy pomiędzy oba stronami. Tym samym stanowią też potem podstawę do roszczeń, gdyby warunki nie zostały dopełnione. Dlatego należy konstruować je bardzo ostrożnie, by móc potem dochodzić swoich praw na drodze sądowej.

Każda umowa, niezależnie od tego, jakiego projektu dotyczy, powinna mieć pewne cechy wspólne, o których zaraz napiszemy. Wcześniej jednak mamy dwie rady.

Pierwsza rada dotyczy tego, że umowy elektroniczne, w tym umowy IT, warto skonsultować z prawnikiem. On sprawdzi, czy nie ma w nich zapisów działających na Twoją niekorzyść, a także podpowie, co jeszcze warto uwzględnić. Adwokat może też od początku stworzyć taką umowę, jeśli czujesz, że jest to dla Ciebie zbyt trudne.

I druga wskazówka – nigdy nie korzystaj z gotowych umów, szablonów. A jeśli chcesz tylko „zainspirować się”, to pamiętaj, żeby zawsze dostosować je do swoich potrzeb. W Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej, gov.pl, znajdziesz wykaz klauzul wzorcowych w umowach IT wraz z komentarzami ekspertów. Warto z tego skorzystać.

Klauzule ogólne w umowach IT

Lista klauzul ogólnych, które powinny znajdować się w umowach IT, jest długa, my przedstawimy najważniejsze z nich.

W pierwszej kolejności należy zadbać o oznaczenie stron oraz sformułowanie definicji. Oznaczenie stron polega na dokładnym wskazaniu osób, podmiotów, które mają być związane tą umową. Natomiast definicje powinny rozwiać wszelkie wątpliwości w rozumieniu poszczególnych terminów.

Kolejnym, obowiązkowym elementem, jest przedmiot umowy, czyli określenie, co ma w jej ramach powstać. Tu zwykle opisuje się specyfikację i funkcjonalności oprogramowania. Wskazać trzeba termin na realizację zadania, a także dokładnie przedstawić ewentualne kary za jego przekroczenie.

Istotne jest dokładne wskazanie warunków wynagrodzenie, sposobów i terminów wypłat. Ustala się także, w jaki sposób praca będzie rozliczana (np. według stawki godzinowej).

Dobrze jest też uściślić, w jakich sytuacjach możliwe są kary umowne, co w przypadku zmiany postanowień umowy lub jakie są formy zakończenia umowy.

Umowy wdrożeniowe IT – czym się charakteryzują?

Szczególnym typem umów IT, są umowy wdrożeniowe. Mają nieco inną specyfikę, wymagającą uwzględnienia charakterystycznych dla nich zapisów.

W takich umowach zwykle określany jest harmonogram prac oraz terminy wykonania poszczególnych etapów. Należy przewidzieć, jakie kroki będzie można podjąć, jeśli w trakcie realizacji projektu konieczne okaże się wprowadzenie nieprzewidzianych zmian. W jaki sposób będzie to wpływać na harmonogram prac i terminowaść?

Ważnym punktem są zapisy dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych lub ustanowienia licencji. Należy też ustalić zasady odpowiedzialności za wady oprogramowania w ramach rękojmi, a także warunki gwarancji.

Jak widzisz, zagadnienia te są skomplikowane. Dlatego jeszcze raz zachęcamy do tego, żeby korzystać z pomocy specjalistów.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij