Rola pełnomocnika systemu zarządzania jakością wg ISO 9001:2015 w doskonaleniu kompetencji pracowników

Rola pełnomocnika systemu zarządzania jakością wg ISO 9001:2015 w doskonaleniu kompetencji pracowników

Ze względu na wysoką konkurencję w biznesie niezależnie od branży istotną rolę odgrywa jakość i dążenie do ciągłego udoskonalania procesów. Stawiając na rozwój i podejmowanie mających na celu podnoszenie wydajności organizacji, można budować przewagę na rynku, a w przyszłości odnieść znaczący sukces. Z tego powodu coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 90001. Jakie zadania w tym procesie ma pełnomocnik ISO 9001 i dlaczego powinien wziąć udział w szkoleniu organizowanym przez jednostkę certyfikującą?

Norma ISO 9001 – definicja i zastosowanie

Norma ISO 9001 jest międzynarodowym standardem, który stawia wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością w organizacjach. Najnowsza wersja normy, czyli PN-EN ISO 9001:2015-10 została przetłumaczona w Polsce przez Polski Komitet Normalizacyjny i opublikowana w 2016 roku. Ze względu na swój uniwersalny charakter można wdrożyć ją w organizacjach różnego typu, zarówno działających w mikro skali, jak i większych przedsiębiorstw. Jej głównym celem jest zapewnienie firmom narzędzi do odpowiadania na potrzeby i oczekiwania klientów poprzez ciągłe doskonalenie procesów oraz skuteczne zarządzanie jakością. Warto dodać, że ISO 9001:2015 wyróżnia silny akcent położony na analizę i zarządzania ryzykiem.

Pełnomocnik systemów zarządzania jakością ISO 9001 – jaka jest jego rola?

Pełnomocnik systemu zarządzania jakością ISO 9001 pełni ważną funkcję we wszystkich firmach i organizacjach, które zdecydowały się na wdrożenie wymagań tej normy. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie, że system został zaimplementowany i jest utrzymywany zgodnie z wytycznymi normy ISO 9001. Na pełnomocniku spoczywa również odpowiedzialność reprezentowania organizacji w kontaktach z klientami i innymi zainteresowanymi podmiotami w zakresie wszystkich kwestii związanych z ISO 9001 i tematem zarządzania jakością. Powinien posiadać kompetencje do tego, aby sporządzać dokumentację systemową, określać ryzyko i umiejętnie nim zarządzać, a także sprawować nadzór nad wszystkimi działaniami, które realizuje organizacja.

Kto może zostać pełnomocnikiem ISO 9001?

Pełnomocnikiem systemu zarządzania jakością ISO 9001 może zostać zarówno obecny pracownik organizacji, który dysponuje odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w zakresie zarządzania jakością, jak i osoba z zewnątrz, zatrudniona specjalnie do tej roli. Istotne jest, aby kandydat posiadał niezbędną wiedzę i umiejętności oraz wykazywał zaangażowanie w ciągłe doskonalenie systemu jakości.

Dlaczego warto wziąć udział w szkoleniu organizowanym przez jednostkę certyfikującą?

Szkolenia organizowane przez jednostki certyfikujące są niezwykle wartościowe dla osób zainteresowanych funkcją pełnomocnika ISO 9001. Dają one możliwość zdobycia niezbędnej wiedzy i umiejętności, które są kluczowe dla skutecznego wdrożenia i utrzymania systemu zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami ISO 9001. Wybierając doświadczoną i renomowaną jednostkę, ma się wówczas pewność, że program został profesjonalnie opracowany. Tego typu szkolenia często są prowadzone przez doświadczonych audytorów i ekspertów systemów zarządzania, którzy dysponują bogatym doświadczeniem, nie tylko teoretycznym, ale i praktycznym. Warto nadmienić, że niektóre jednostki certyfikujące oferują również zamknięte szkolenia dla grup w pełni dostosowane do potrzeb danej organizacji.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij