Jakie obowiązki prawne ma księgowość

Jakie obowiązki prawne ma księgowość?

Księgowy to niezwykle ważna i wymagająca funkcja. Z racji tego, że ma wgląd do dokumentacji firmowej, podlega odpowiedzialności prawnej za stan finansów danego przedsiębiorstwa. Obejmuje to zarówno sferę finansową, cywilną, pracowniczą oraz karną. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie obowiązki prawne ma księgowy.

Obowiązki prawne księgowości – jakie?

Do najważniejszych i podstawowych zadań księgowego należy prowadzenie ksiąg rachunkowych na podstawie dowodów księgowych w sposób zgodny z ustawą. Na mocy jej postanowień księgowy winny jest prowadzić księgi rzetelnie, bezbłędnie i sprawdzać je na bieżąco. Księgi rachunkowe to najważniejsze dokumenty w firmie, gdyż służą do sporządzania sprawozdań finansowych oraz innych ważnych raportów jak deklaracje czy zeznania podatkowe. Jakość ich prowadzenia uzależniona jest od wiedzy i doświadczenia księgowego dlatego dla przedsiębiorcy niezwykle istotną kwestię stanowi to, komu powierzy to zadanie. Tego typu obsługę księgową oferuje sykulska.pl, świadcząca również szereg innych usług z zakresu rachunkowości. Księgowy zatrudniony w danym przedsiębiorstwie odpowiada za rozliczenia finansowe i podatkowe względem Urzędu Skarbowego, ZUS oraz klientów, dostawców czy kontrahentów. Do jednych z głównych obowiązków należy również prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. W zależności od piastowanego stanowiska w dziale księgowym, typu branży danego przedsiębiorstwa, wielkości jednostki oraz struktury organizacyjnej firmy, zamienia się zakres obowiązków księgowego.

Mogą nimi być dodatkowo:

  • prowadzenie ewidencji przychodów i kosztów podatkowych,
  • rozliczanie VAT,
  • wystawianie i ksiÄ™gowanie faktur VAT,
  • rozliczanie projektów unijnych,
  • ewidencjonowanie zdarzeÅ„ gospodarczych,
  • rozliczanie wynagrodzeÅ„ pracowniczych,
  • obliczanie i wysyÅ‚anie do ZUS wysokoÅ›ci skÅ‚adek ubezpieczeniowych za przedsiÄ™biorcÄ™ oraz pracowników,
  • wypeÅ‚nianie i wysyÅ‚anie deklaracji podatkowych oraz innych informacji podatkowych.

Jaka odpowiedzialność księgowego?

Każdy księgowy ponosi odpowiedzialność za zachowania sprzeczne z przepisami prawa. Ustawa o rachunkowości wskazuje, iż księgowy niemający władzy kierowniczej ponosi odpowiedzialność karną, jeśli dopuści się do przestępstwa lub wykroczenia względem przepisów, o których mówi wspomniana ustawa.

Sytuacje, w których księgowy zostaje postawiony do odpowiedzialności to:

  • nieprowadzenie ksiÄ…g rachunkowych,
  • niepodawanie rzetelnych informacji w ksiÄ™gach,
  • sporzÄ…dzenie sprawozdania finansowego niezgodnie z przepisami narzuconymi przez ustawÄ™ i zawarcie w nim nierzetelnych danych,
  • brak sporzÄ…dzonego sprawozdania finansowego,
  • nieprowadzenie ksiÄ…g rachunkowych lub KsiÄ™go Przychodów i Rozchodów zgodnie z przepisami o rachunkowoÅ›ci.

Tego typu przestępstwa lub wykroczenia podlegają karze grzywny, karze pozbawienia wolności do 2 lat lub obu tym karom łącznie. Dlatego, jeśli komuś wydawało się, że praca księgowego to tylko zbieranie i wystawianie faktur to jest w dużym błędzie. Obowiązki księgowego są wieloaspektowe a sama funkcja niezwykle odpowiedzialna i wymagająca. Najmniejszy błąd może go słono kosztować i przysporzyć niemałych trudności przedsiębiorstwu, nad którym miał sprawować pieczę.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij