Coraz więcej osób zakłada własne firmy. Jak wiadomo przepisy często są dosyć skomplikowane, tak bardzo że łatwo się pogubić, a niestety konsekwencje dla naszego portfela mogą być nieprzyjemne. Dlatego zawsze warto korzystać z usług biura rachunkowego. Jeżeli prowadzisz księgę przychodów i rozchodów to koniecznie musisz poznać zasady prowadzenia ewidencji środków trwałych, które można zaliczyć do amortyzacji w kosztach działalności.

Ewidencja środków trwałych – najważniejsze informacje

znak paragrafuNa samym początku warto poznać czym są owe środki trwałe. Otóż są to wszelkie składniki majątku mające ścisły związek z firmą, którą prowadzisz. Tutaj należy odnieść się do przepisów ustawy o PIT, która jasno określa, jakie elementy można zaliczyć do środków trwałych. Zatem są nimi wszelkiego rodzaju budynki, czy lokale, nawet jeżeli stanowią odrębną własność. Oczywiście do środków trwałych można również zaliczyć samochody, czy sprzęty np. komputerowe, ale pod warunkiem, że są wykorzystywane przynajmniej przez rok i mają ścisły związek z działalnością którą prowadzisz. Oczywiście muszą być więc twoją własnością, bądź stanowić współwłasność. Ale jeżeli ich wartość nie przekracza 10 tys. zł to wtedy prowadzenie ewidencji środków trwałych nie jest konieczne.

Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?

Prowadzenie ewidencji środków trwałych jest obowiązkowe, jeżeli zależy nam na wliczeniu ich w koszty prowadzenia firmy, ale już sposób prowadzenia nie jest jasno ustalony przez ustawodawcę. Oczywiście najlepiej prowadzić ją w programie komputerowym np. Excel, choć można je nawet spisać na kartce papieru. Zatem nie ma znaczenia, gdzie będzie prowadzona, ale jak. Musi więc zawierać określone informację takie jak liczbę np. budynków, datę nabycia. Należy również określić jej wartość początkową, a także stawkę amortyzacyjną. Oczywiście trzeba też posiadać dokument potwierdzający zakup środka trwałego. Kluczowe znaczenie ma sposób wprowadzenia środków do ewidencji. Zatem na samym początku trzeba rzetelnie określić wartość początkową, która jest ceną zakupu, ale powiększoną o określone koszty takie jak koszt transportu, czy tez aktu notarialnego, ale kwotę należy pomniejszyć o należny podatek od towarów i usług. Jeżeli importowaliśmy określony towar to cena środka zawiera cło i akcyzę. Sytuacja wygląda nieco inaczej jeżeli twój środek trwały jest owocem twojej pracy, czyli zwyczajnie został przez ciebie wykonany. To wtedy na sumę początkową składają się koszty jakie poniosłeś podczas produkcji.

Środki trwałe nie podlegające amortyzacji

atrybuty wymiaru sprawiedliwościPod pojęciem amortyzacji środków trwałych rozumie się ich zużycie. Zatem odpisów dokonuje się systematycznie, tak aby rozłożyć wartość początkową na dany okres amortyzacji. Musisz jednak wiedzieć, że pewne środki trwałe nie podlegają amortyzacji. Są one ściśle określone art. 22c ustawy o PIT. Są to grunty i prawa wieczysta, a także lokale mieszkaniowe, czy też te wynajmowane, chyba że będą podlegać amortyzowaniu. Amortyzacji nie podlegają również wszelkiego rodzaju dzieła sztuki.

Poznaj metody amortyzacji środków trwałych

Jedną z najłatwiejszych metod amortyzacji jest metoda liniowa. Tutaj dokonuje się równomiernych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środka trwałego. Oczywiście trzeba wykorzystać stawki, które są zawarte w KŚT. Zawsze amortyzacji dokonuje się w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym środek trwały będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Warto również podać metodę degresywną, która zakłada, że każdy środek trwały po jakimś czasie staje się mniej cenny, co z kolei pozwala na wysokie odpisy przez kilka pierwszych lat. Z kolei metoda amortyzacji progresywna jest przeciwieństwem tej degresywnej, zatem wyższych odpisów dokonuje się dopiero po kilku latach. Ostatnią jest metoda jednorazowa, ale dotyczy limitów wynoszących 100 tys. złotych. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że odpisom amortyzacyjnym podlegają środki trwałe zaliczane do 3-8 grupy, ale z wyłączeniem samochodów osobowych.

Prowadzenie działalności nie jest łatwe, zatem warto skorzystać z usług biura rachunkowego. Wykwalifikowani pracownicy udzielą rad, a także pomogą wybrać najkorzystniejszą dla nas metodę amortyzacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ