Umowa o pracę – co powinna zawierać, żeby pracownik czuł się bezpieczny

Dla wielu Polaków umowa o pracę to synonim luksusu, stabilizacji i bezpieczeństwa. I rzeczywiście tak jest, bowiem osoby pracujące na takiej umowie mają opłacane wszelkie niezbędne składki – ubezpieczeniowe i emerytalne – a do tego dostają wiele innych profitów wynikających z zatrudnienia na umowie o pracę. Nie bez znaczenia jest fakt, że tylko stabilna umowa na czas nieokreślony daje nam możliwość zaciągnięcia kredytu w banku.

Jak wygląda umowa o pracę

Umowa o pracę powinna zawierać przede wszystkim określenie stosunku pracy między pracownikiem a pracodawcą, a także obowiązki, jakie ma wobec pracownika pracodawca.

Jest ich dość dużo, dlatego należy dopilnować, aby umowa została zawarta na korzystnych dla nas warunkach. Prawo i ekonomia dokładnie określają, co może, a czego nie może pracodawca, a także jakie są prawa i obowiązki pracownika.

W szczególności powinna ona zawierać opis miejsca pracy, zakres obowiązków, wynagrodzenie, jakie przysługuje pracownikowi za wykonaną pracę, ile godzin dziennie i ile tygodniowo maksymalnie może przepracować pracownik, a także ile będą wynosiły nadgodziny, oczywiście podejmowane dobrowolnie przez pracownika.

Umowa określa też, jakie będzie postępowanie w sytuacji choroby, niewywiązania się z obowiązków pracownika, czy też jakie konsekwencje poniesie pracodawca jeśli nie wywiąże się ze swoich obowiązków.

Ważne zapisy w umowie

Ważnymi zapisami w umowie o pracę są wszelkie szczegóły dotyczące charakteru i miejsca pracy. Inaczej mówiąc – umowa dokładnie określa, co wchodzi w zakres naszych obowiązków i gdzie możemy wykonywać pracę. Zatem, jeśli nie zostanie to zawarte w umowie, pracodawca nie może wysłać nas na przykład w delegację ani z pracy w biurze wysłać nas do roznoszenia ulotek na mieście.

Gdyby pracodawca zażądał od nas czegoś, co kłóci się z umową, nie jest to tylko nasza własna decyzja, czy się na to zgodzimy w sympatii do szefa, czy nie. Chodzi o to, że podczas wykonywania obowiązków nie określonych w umowie, gdyby coś nam się stało – nie otrzymamy odszkodowania!

Czas pracy

Umowa określa zatem dokładnie miejsce pracy i zakres wykonywanych obowiązków. Znajdziemy w niej również zapis o czasie pracy, na przykład systemie trzyzmianowym – z dokładnym określeniem, jak często następuje rotacja poszczególnych zmian, o ile wcześniej pracodawca musi nas poinformować o zmianach w grafiku i jak długo trwa zmiana (od której godziny do której).

Istotny jest zapis o dodatku za pracę nocną i w godzinach nadliczbowych – w zależności od wymiary czasu pracy każda godzina nadliczbowa powinna być dodatkowo nagradzana, ponadto pracownik ma prawo odmówić wyrabiania nadgodzin bez podania przyczyny.

Co, gdy zachoruję?

Umowa o pracę określa też dokładnie wymiar czasu wolnego od pracy (urlopu) i podstawy jego naliczania. Określa też zasady brania zwolnień lekarskich czy urlopów na żądanie, albo wolnych dni w związku z chorobą dziecka, co obowiązuje pracujące matki. Dzięki temu pracownik ma pewność, że w przypadku choroby będzie dostawał określoną część wynagrodzenia, podobnie w przypadku ciąży albo urlopu.

Umowa – ważna rzecz!

Umowa o pracę to jeden z najważniejszych dokumentów, jakie podpisujemy w życiu. Określać ona będzie przez pewien czas, określony lub nie, zasady naszego funkcjonowania w miejscu pracy i nasz stosunek z przełożonym. Aby czuć się bezpiecznie, pracownik musi wiedzieć, co mu przysługuje w sytuacji choroby, czy wypadku w drodze do pracy, a także o ile wyższe będzie jego wynagrodzenie gdy będzie pracował w ponadnormatywnych godzinach.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij