
Kiedy kontrahent zwleka z płatnością – odzyskanie pieniędzy za wykonanie zlecenia
Branża usługowa i handlowa są bardzo trudne w prowadzeniu. Wymagają dużej płynności finansowej ze względu na rozliczenia z kontrahentami, które często są zamrażane, czyli odraczane w czasie.
Jak się rozliczają przedsiębiorcy?
Największe kontrakty podpisuje się nie z osobami prywatnymi, ale z innymi przedsiębiorcami. Dlatego też firmy handlowe i usługowe bardzo chętnie podejmują się współpracy, nawet wieloletnie, z innymi firmami. Dzięki temu wpływy z faktur opłaconych przez kontrahentów zasilają większą część budżetu firmy.
Prywatne, niewielkie transakcje, jakie wykonuje firma na rzecz osób prywatnych sÄ… opÅ‚acane na bieżąco – po wykonaniu usÅ‚ugi lub w trakcie transakcji sprzedaży, oczywiÅ›cie gotówkÄ… lub przelewem.
Prawo i ekonomia muszÄ… iść ze sobÄ… w parze, ponieważ wszÄ™dzie tam, gdzie pojawiajÄ… siÄ™ pieniÄ…dze, pojawiajÄ… siÄ™ również podatki, dlatego też konieczne jest regulowanie wszelkich transakcji na papierze – czego dowodem jest paragon lub faktura.
W przypadku rozliczeÅ„ pomiÄ™dzy firmami najczęściej stosowanÄ… formÄ… zapÅ‚aty jest faktura – ma ona zwykle okreÅ›lony termin dokonania zapÅ‚aty. Po tym czasie, gdy wpÅ‚ata na konto wierzyciela nie zostanie dokonana, ma on prawo dochodzić swojej zapÅ‚aty innymi drogami.
Delikatne przypomnienie o płatności
Pierwszym krokiem windykacji należności jest najczęściej telefoniczne przypomnienie o zapłacie. Zwykle przeprowadza taką rozmowę sekretarka lub inna osoba o miłej aparycji i wysokiej kulturze osobistej, gdyż taki telefon ma być tylko grzecznym przypomnieniem o upływie terminu zapłaty faktury.
Zdarza się, że przedsiębiorca zapomniał o tej fakturze, lub zlecił jej zapłacenie komuś, kto okazał się niekompetentny, albo też z innego powodu pieniądze nie dotarły na czas. Taki telefon ma na celu przypomnieć o zapłacie i ewentualnie wyjaśnić sytuację. Często jest też pierwszą drogą porozumienia w celu późniejszej spłaty zobowiązań lub podzieleniu ich na raty.
Wezwanie do zapłaty
Gdy krok pierwszy nie poskutkuje, wtedy należy wystosować do kontrahenta wezwanie do zapÅ‚aty. Powinno ono okreÅ›lić dokÅ‚adnÄ… sumÄ™ dÅ‚ugu, z jakiego tytuÅ‚u zostaÅ‚ on naliczony, kiedy minÄ…Å‚ termin spÅ‚aty, a co najważniejsze – powinien zawierać dane wierzyciela i dÅ‚użnika, a do tego numer faktury, na której widnieje jego zobowiÄ…zanie, numer umowy, czy jakikolwiek inny dokument, nawet w formie elektronicznej, który również może być podstawÄ… do wezwania do zapÅ‚aty dÅ‚ugu.
W wezwaniu musi się także znaleźć odwołanie do przepisów prawa, które regulują takie sytuacje, a także informacja na temat tego, jakie kroki prawne podejmiemy w wypadku nie wywiązania się z należności do określonego na wezwaniu dnia.
Czy to działa?
Wezwania do zapÅ‚aty możemy wysyÅ‚ać niezliczonÄ… ilość razy – jeÅ›li tylko mamy na to ochotÄ™. Weźmy jednak pod uwagÄ™, że gdy klient zobaczy piÄ…te czy szóste wezwanie, to potraktuje je po prostu jak Å›mieć, który nic nie znaczy. JeÅ›li grozimy sankcjami – to nie bójmy siÄ™ ich zrealizować. Sami niewiele możemy wskórać, poza oddaniem sprawy do firm zajmujÄ…cych siÄ™ windykacjÄ… należnoÅ›ci, które majÄ… inne Å›rodki do odzyskania należnoÅ›ci od dÅ‚użników.
Gdy kwota jest znaczna i zależy nam bardzo na jej odzyskaniu – koniecznie oddajmy sprawÄ™ do sÄ…du, gdyż tylko wyrok sÄ…du i ewentualne postÄ™powanie komornicze wiszÄ…ce nad gÅ‚owÄ… dÅ‚użnika może poskutkować.
Często kontrahenci nie płacą, gdyż po prostu powinęła im się noga i uciekają się różnych środków, by znów wrócić do gry i pozyskać przychody, które pozwolą na spłatę długu. Bywa jednak, że wezwanie do zapłaty podziała na nich mobilizująco.