Kiedy kontrahent zwleka z płatnością – odzyskanie pieniędzy za wykonanie zlecenia

Branża usługowa i handlowa są bardzo trudne w prowadzeniu. Wymagają dużej płynności finansowej ze względu na rozliczenia z kontrahentami, które często są zamrażane, czyli odraczane w czasie.

Jak się rozliczają przedsiębiorcy?

Największe kontrakty podpisuje się nie z osobami prywatnymi, ale z innymi przedsiębiorcami. Dlatego też firmy handlowe i usługowe bardzo chętnie podejmują się współpracy, nawet wieloletnie, z innymi firmami. Dzięki temu wpływy z faktur opłaconych przez kontrahentów zasilają większą część budżetu firmy.

Prywatne, niewielkie transakcje, jakie wykonuje firma na rzecz osób prywatnych sÄ… opÅ‚acane na bieżąco – po wykonaniu usÅ‚ugi lub w trakcie transakcji sprzedaży, oczywiÅ›cie gotówkÄ… lub przelewem.

Prawo i ekonomia muszÄ… iść ze sobÄ… w parze, ponieważ wszÄ™dzie tam, gdzie pojawiajÄ… siÄ™ pieniÄ…dze, pojawiajÄ… siÄ™ również podatki, dlatego też konieczne jest regulowanie wszelkich transakcji na papierze – czego dowodem jest paragon lub faktura.

W przypadku rozliczeÅ„ pomiÄ™dzy firmami najczęściej stosowanÄ… formÄ… zapÅ‚aty jest faktura – ma ona zwykle okreÅ›lony termin dokonania zapÅ‚aty. Po tym czasie, gdy wpÅ‚ata na konto wierzyciela nie zostanie dokonana, ma on prawo dochodzić swojej zapÅ‚aty innymi drogami.

Delikatne przypomnienie o płatności

Pierwszym krokiem windykacji należności jest najczęściej telefoniczne przypomnienie o zapłacie. Zwykle przeprowadza taką rozmowę sekretarka lub inna osoba o miłej aparycji i wysokiej kulturze osobistej, gdyż taki telefon ma być tylko grzecznym przypomnieniem o upływie terminu zapłaty faktury.

Zdarza się, że przedsiębiorca zapomniał o tej fakturze, lub zlecił jej zapłacenie komuś, kto okazał się niekompetentny, albo też z innego powodu pieniądze nie dotarły na czas. Taki telefon ma na celu przypomnieć o zapłacie i ewentualnie wyjaśnić sytuację. Często jest też pierwszą drogą porozumienia w celu późniejszej spłaty zobowiązań lub podzieleniu ich na raty.

Wezwanie do zapłaty

Gdy krok pierwszy nie poskutkuje, wtedy należy wystosować do kontrahenta wezwanie do zapÅ‚aty. Powinno ono okreÅ›lić dokÅ‚adnÄ… sumÄ™ dÅ‚ugu, z jakiego tytuÅ‚u zostaÅ‚ on naliczony, kiedy minÄ…Å‚ termin spÅ‚aty, a co najważniejsze – powinien zawierać dane wierzyciela i dÅ‚użnika, a do tego numer faktury, na której widnieje jego zobowiÄ…zanie, numer umowy, czy jakikolwiek inny dokument, nawet w formie elektronicznej, który również może być podstawÄ… do wezwania do zapÅ‚aty dÅ‚ugu.

W wezwaniu musi się także znaleźć odwołanie do przepisów prawa, które regulują takie sytuacje, a także informacja na temat tego, jakie kroki prawne podejmiemy w wypadku nie wywiązania się z należności do określonego na wezwaniu dnia.

Czy to działa?

Wezwania do zapÅ‚aty możemy wysyÅ‚ać niezliczonÄ… ilość razy – jeÅ›li tylko mamy na to ochotÄ™. Weźmy jednak pod uwagÄ™, że gdy klient zobaczy piÄ…te czy szóste wezwanie, to potraktuje je po prostu jak Å›mieć, który nic nie znaczy. JeÅ›li grozimy sankcjami – to nie bójmy siÄ™ ich zrealizować. Sami niewiele możemy wskórać, poza oddaniem sprawy do firm zajmujÄ…cych siÄ™ windykacjÄ… należnoÅ›ci, które majÄ… inne Å›rodki do odzyskania należnoÅ›ci od dÅ‚użników.

Gdy kwota jest znaczna i zależy nam bardzo na jej odzyskaniu – koniecznie oddajmy sprawÄ™ do sÄ…du, gdyż tylko wyrok sÄ…du i ewentualne postÄ™powanie komornicze wiszÄ…ce nad gÅ‚owÄ… dÅ‚użnika może poskutkować.

Często kontrahenci nie płacą, gdyż po prostu powinęła im się noga i uciekają się różnych środków, by znów wrócić do gry i pozyskać przychody, które pozwolą na spłatę długu. Bywa jednak, że wezwanie do zapłaty podziała na nich mobilizująco.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij