Transport i spedycja – jakie formalności trzeba spełnić?

Zarówno firmy transportowe, jak i spedycyjne mają obowiązek posiadania licencji na prowadzoną działalność, która wydawana jest na czas określony. Konieczność posiadania licencji nie dotyczy jedynie firm posiadających samochody o masie poniżej 3,5 tony.

Aby otrzymać licencję przedsiębiorca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne i nie może być objęty zakazem prowadzenia działalności w transporcie drogowym.

Jakie inne formalności musi spełnić firma zajmująca się transportem i spedycją towarów? Co ma wpływ na wysokość obowiązkowego ubezpieczenia oc samochodu ciężarowego

Wymagania, które musi spełnić firma transportowa i spedycyjna, by otrzymać licencję 

Poza podstawowymi kwestiami prawnymi, dotyczącymi niekaralności, przedsiębiorca musi posiadać stałą siedzibę na terenie jednego z krajów Unii Europejskiej. Konieczne są również kompetencje zawodowe, a także odpowiednia zdolność finansowa. W przypadku firm transportowych i spedycyjnych trzeba posiadać przynajmniej 60 tys. zł kapitału. 

Wymagania dla kierowców firm transportowych

Oczywiście, aby prowadzić firmę transportową trzeba jeszcze zatrudnić kierowców, chyba, że jest to firma jednoosobowa. Niezależnie od wielkości firmy każdy kierowca samochodu ciężarowego powinien mieć określone kompetencje. Należy do nich wiek 18, 21 lub 23 lat, w zależności od posiadanych uprawnień na samochody ciężarowe.

Dodatkowo nie może mieć przeciwwskazań psychicznych ani zdrowotnych do wykonywania zawodu. Konieczne jest posiadanie kwalifikacji wstępnej lub wstępnej przyspieszonej. Oczywiście w przypadku kierowców o dłuższym stażu konieczne jest aktualne szkolenie okresowe.

Wszystkie te wymagania muszą być spełnione, gdyż aby móc ubiegać się o ubezpieczenia samochodów ciężarowych, kierowcy zatrudnieni w firmie muszą mieć ważne uprawnienia.     

Spełnienie warunków lokalowych 

Poza posiadaniem stałej siedziby, przepisy z 2001 r. o transporcie drogowym narzucają obowiązkowe posiadanie również bazy eksploatacyjnej. Jest to miejsce postoju, załadunku i rozładunku bądź łączenia ładunków, a także miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów ciężarowych, wykorzystywanych do transportu towarów.  Wszystkie budynki wykorzystywane w bazie firmy transportowej muszą spełniać wymagania prawa budowlanego, sanepidu, a także BHP. 

Ubezpieczenie OC samochodu ciężarowego – na jakie warunki można liczyć? 

Jeśli firma spełnia wszystkie warunki licencyjne i infrastrukturalne musi jeszcze zadbać o ubezpieczenia samochodów ciężarowych. Wybór towarzystwa ubezpieczeniowego powinien być oparty na rzetelnej analizie, co do najkorzystniejszej cenowo oferty. Dlatego najlepiej, jeśli przedsiębiorca porówna ich przynajmniej kilkanaście.

Trzeba jeszcze zaznaczyć, iż decydując się na ubezpieczenie oc samochodu ciężarowego nie trzeba ubezpieczać każdego samochodu osobno i możliwy jest wybór ubezpieczenia całej floty samochodów ciężarowych. Przy ubezpieczeniu OC samochodu ciężarowego firmę ubezpieczeniową przede wszystkim interesuje historia przebiegu ubezpieczenia, jeśli jest to wykupienie kolejnej polisy.

Brany jest często pod uwagę również WIS, czyli współczynnik szkodowości całej firmy.  Istotne znaczenie przy ustalaniu stawki za OC samochodu ciężarowego ma również marka pojazdu, jego wiek, pojemność i moc silnika. Istotny jest również wiek kierowcy i czas, jaki posiada on prawo jazdy.

Właśnie w związku z długim stażem i bezszkodowym prowadzeniem można liczyć na zniżki od ubezpieczyciela, choć nie we wszystkich towarzystwach. Niektóre z nich z góry zakładają większe ryzyko wypadku lub kolizji na drodze, ze względu na statystyki z udziałem samochodów ciężarowych.

Stąd jest bardzo duży rozrzut jeśli chodzi o wysokość składki na ubezpieczenie w firmie transportowej i spedycyjnej, nawet w obrębie jednego regionu. Zatem za ubezpieczenie ciężarówki w zakresie OC można zapłacić od około 1,5 tys zł do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Trzeba pamiętać, że przy wyliczaniu składki brane są pod uwagę wszystkie powyższe kryteria.                      

Transport i spedycja nie są pozbawioną przeszkód i trudności w działalności gospodarczej. Trzeba się zastanowić czy ubezpieczać całą flotę czy pojedyncze samochody.

Przede wszystkim należy oszacować te kwestie pod względem rachunku ekonomicznego, biorąc pod uwagę również inne koszty, jakie musi każdego miesiąca ponosić firma. Trzeba pamiętać, że podstawowe ubezpieczenia OC niczym się nie różnią chyba, że stanowią pakiet z Assistance czy AC. Dobre oszacowanie kosztów jest więc kluczowe.      

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij